The Blog


Everything is AWESOME (at Lego)!!!

Als ik vroeger een vierkant of rechthoekig cadeautje kreeg schudde ik deze altijd eerst. Hoorde ik dat bekende rammelende geluid, dan wist ik dat het maar één ding kon zijn. LEGO! Van al het speelgoed dat ik vroeger had waren die bekende gekleurde blokjes mijn absolute favoriet. Niet voor niets had (en heb) ik er dan ook meer dan genoeg van. Hoewel genoeg? Eigenlijk was het nooit genoeg!

Nu, jaren later, speel ik er niet meer mee. Maar als ik die fantastische blokjes ergens weer zie opduiken dan begint het toch altijd weer te kriebelen. Niet voor niets loop ik elke zomer eventjes de LEGO tentoonstelling van de Efteling binnen. En toen ik in New York was kon een bezoekje aan de LEGO store natuurlijk niet uitblijven. Het blijft een fascinatie die dit jaar extra is gewekt door de geweldige LEGO movie.

 

En niet alleen bij mij lijkt die interesse opnieuw gewekt te zijn. Hoewel LEGO de afgelopen jaren ongekend populair is, lijkt het dit jaar zijn piek te bereiken. De film is nu al één van de best lopende films van 2014 (een vervolg is zelfs al aangekondigd voor 2017). Daarnaast komt er dit jaar een record aantal LEGO sets uit. En die LEGO sets liegen er niet om.

LEGO heeft de afgelopen jaren al meer dan genoeg bekende en iconische franchises omgetoverd tot LEGO blokjes. Van Star Wars en Indiana Jones tot aan Harry Potter en Batman. En dit jaar worden daar onder andere The Simpsons, The Ghostbusters en Back to the Future aan toegevoegd. Verder worden bestaande sets zoals de Star Wars, Lord of the Rings (en The Hobbit), Marvel en DC collecties verder uitgebreid. En dan heb ik het nog niet eens over de eigen sets van LEGO, de pretparken en de vele games die ze uitbrengen. Wie had gedacht dat het Deense bedrijf zo’n comeback zou maken, want begin dit millennium zag het er heel anders uit voor het bedrijf.

LEGO-Simpsons

 

LEGO heeft namelijk tussen 1999 en 2005 jaren op de rand van faillissement gestaan. Iets waar ze tegenwoordig vrij open en eerlijk over zijn. Wat ging er mis, en nog belangrijker hoe zijn ze weer aan de top gekomen. Dat het mis ging eind jaren negentig had tal van redenen. Eén daarvan was het feit dat de computer zijn opmars maakte. Steeds meer kinderen lieten de blokjes links liggen. Lego zocht daardoor naar nieuwe mogelijkheden. En juist daar ging het mis. Ze sloegen de plank namelijk compleet mis met hun eerste pogingen het bedrijf te moderniseren. De eerste spellen waren regelrechte flops en hadden niets met de creativiteit te maken waar LEGO zo bekend om stond.

Ook de sets die ze op de markt brachten werden steeds slechter. In een poging jongere kinderen te trekken versimpelde ze juist het creatie proces (grotere elementen en minder bouwen). Hoe kon een bedrijf dat zich volledig richt op creatie juist dat element verwijderen uit het speelgoed? Dat dachten de trouwe fans ook. Zij maakte zich zorgen om het noodlijdende bedrijf en probeerde met eigen creaties het bedrijf ervan te overtuigen dat de koers toch echt moest veranderen. Gelukkig luisterde het bedrijf, en vanaf 2005 werd de koers dan ook drastisch veranderd.

 

Misschien wel de belangrijkste verandering van het bedrijf was hun marketing strategie. Het bedrijf luisterde vanaf dat moment niet alleen naar hun fans, ze staken zelfs de handen ineen. De openheid van het bedrijf en de oprichting van LEGO CUUSOO hebben dan ook voor fantastische resultaten gezorgd. LEGO CUUSOO is een website waar elke fan wordt gevraagd zijn of haar creatie op te sturen. Het is dan aan de fan om meer dan 10.000 volgers te krijgen. Lukt ze dit dan wordt zijn of haar creatie na een uitgebreide selectie daadwerkelijk in productie gebracht. Zo is onder andere de nieuwe Back tot the Future set tot stand gekomen.

LEGO is anno 2014 meer dan springlevend. En de toekomst ziet er dan ook rooskleurig uit voor de gele poppetjes. Ik zou er dan ook urenlang over kunnen praten en schrijven. Feit is en blijft dat het bedrijf vanwege een sublieme marketing afdeling weer ongekend populair is. Een voorbeeld voor iedereen. Ik zal het bedrijf dan ook altijd blijven volgen en een warm hart toedragen. Eentje die ik later graag over zal dragen aan mijn kinderen. Wat meteen een goed excuus zal zijn om weer te beginnen met bouwen.

Rik Spitters